Puding Roti Kukus Moist


Assalammualaikum !

Sabtudate ke korunk ? Date kat mana ? Haishhh korunk best laa boleh date. Aku kalau weekend suka lagi lepak dekat rumah sebab normal masa aku lepas subuh sampai dekat tengahari akan penat menawan rumah. Kemas sana, kemas sini. Bila time nak rehat pun dah nak dekat pukul 1 lepas tu terkejar zohor. Weekend kadang lunch hour pun entah tak terurus. Ikut sempat. Hehehe. So baiklah aku rehat dalam bilik. Hang out pun macam memenatkan lagi tambah sedar-sedar esok Ahad, then nak Monday Bluesss. Lagi laa malas !

Lately kurang sihat, memang fikir baik habiskan masa dengan tidur. Pukul 10 aku dah switch off lampu bilik. Tidur ! Pukul 12 or 1 pagi terjaga. Ikut rajin Tahajjud, tak rajin terkedu atas katil sambung tidur. Hahaha nafsu -

Haaa ! Tadi tengah baring-baring time Asar, tiba teringin nak minum petang. Tekak pulak still batuk. Pergi ler kedai beli roti Gardenia. So, nie nak kongsi sikit menu paling mudah. Orang malas pun boleh rajin tapi kalau kata tak rajin tu memang pemalas tak tahu nak kategori tang mana. Peace !

Menu kali nie boleh buat untuk breakfast dan Hi-tea. Dalam 30 minit dah siap gitew ;)

Aku tahu korunk pun sama kurang rajin macam aku tu sebab bagi resepi yang ringan-ringan untuk prepared. Especially kalau untuk breakfast kannn.

Jom tengok apa ke bendanya ;

Resepi asal lain. Setiap layer takde kismis dan takde colourful gitew. Selera aku ceria giler. Hahaha
Bahan-bahan :

1. 4 keping Roti Gardenia
2. 2 biji telur
3. 1 sudu teh esen vanilla
4. 4 sudu besar gula
5. 1/2 cawan susu Dutch Lady
6. Suku susu pekat
*resepi asal pakai 1 tin susu cair tapi aku nak kurang manis godam sendiri
7. 1 sudu butter
8. Kismis dan cherry

Cara-cara penyediaan :

1. Masukkan telur, gula dan esen vanilla dalam satu bekas. Pukul rata.
2. Kemudian masukkan susu Dutch Lady dan susu pekat. Pukul hingga rata.
3. Potong roti kepada 4 untuk setiap keping dan sapu butter. Susun dalam tupperware atau loyang.
4. Setiap layer roti taburkan kismis untuk lebih sedap. Ikut turutan susunan layer by layer sehingga habis roti.
5. Tuangkan adunan yang telah dipukul rata tadi dalam roti yang telah disusun. Kemudian tabur kismis dan cherry. 
6. Kukuskan pada api sederhana selama 20 hingga 25 minit.
7. Pastikan bancuhan kering dan roti hanya lembab baru boleh ditutup api.
8. Keluarkan daripada kukus dan biarkan seketika. Sedia dimakan dalam keadaan suam atau sejuk ikut selera masing-masing.

U/P - Resepi ini tidak perlu makan bersama kuah kastard sebab dah sedia lembab. Kalau buat kastard bukan taste aku nak membazir doh kastard. Waste my time. Hahaha !

Oke selamat mencuba. Boleh try breakfast esok. Maghrib dahhh. Hehe ;)

No comments:

Post a Comment